Advertisement

Responsive Advertisement

Isu Alam Sekitar : Pemanasan Global

 

Isu Alam Sekitar : Pemanasan Global

I.0 PENGENALAN

 

Pendidikan Kewarganegaraan Global (GCED) adalah satu bentuk pendidikan sepanjang hayat ini kerana Pendidikan Kewarganegaraan Global (GCED) melibatkan semua orang dalam semua peringkat umur dalam membina satu masyarakat yang inklusif, teloran, dan aman sama ada di dalam dan juga luar negara. Penghantar bagi pendidikan ini adalah secara fomal dan juga tidak fomal (UNESCO, 2017). Terdapat tiga demensi konseptual dalam pembelajaran di dalam Pendidikan Kewarganegaraan Global (GCED), kognitif, sosio-emosi dan tingkah laku.

 

Kognitif melibatkan kemahiran, pengetahuan dan penyelasaian kepada isu-isu yang dihadapi secara dalam peringkat nasional atau global agar lebih mengenali dan memahami kebergantungan antara satu dengan yang lain. Sosio-emosi, adalah nilai, sikap penerimaan dan perkongsian, tanggungjawab, solidariti menghormati kepelbagaian dan berkongsi nilai serta menghormati kepelbagaian yang ada. Tingkah laku adalah berkaitan dengan prestasi, aplikasi praktikal dan penglibatan dalam peringkat tempatan dan global seterusnya matlamat global yang lestari dan aman. Ketiga tiga demensi konseptual ini adalah berhubung kait dan disatukan dalam konsep pembelajaran.

 

Pendidikan Kewarganegaraan Global (GCED) turut mendapat perhatian oleh Pertubuhan bangsa-bangsa bersatu yang mewujudkan dasar perlembagaan Agenda Pendidikan 2030 dan Kerangka Tindakan, terutama Sasaran 4.7 dari Agenda Pembangunan Lestari. Saran mengenai Pendidikan untuk Pemahaman Internasional, Kerjasama dan Perdamaian dan Pendidikan yang berkaitan dengan Hak Asasi Manusia dan Kebebasan Asasi (1974). CGED adalah satu platform yang sesuai dalam memupuk semangat, kesedaran dan kreativiti pelajar atau masyarakat dalam menyelasaikan isu alam sekitar.

 

 


1.1  Latar Belakang Tugasan

 

 

Pendidikan alam sekitar adalah untuk meningkatkan kefahaman dan juga pengetahuan seseorang berkaitan dengan bagaimana dunia berfungsi dan hubung kait dengan kehidupan untuk memupuk sikap positif seterusnya dapat memelihara dan memulihara alam sekitar agar dapat merujudkan satu ekosistem yang lestari ,bersih, produktif, sihat, terjamin dan seimbang sehingga dapat dilihat oleh generasi akan datang. Pendidikan alam sekitar ini bukan sesuatu yang baru, dan mendapat perhatian di persidangan Bangsa-Bangsa bersatu di Stockholm 1972, dan seterusnya pada tahun 1977 dan usaha itu diperkemaskan pada persidangan di Tbilis, dimana prinsip dan garis panduan serta rangka kerja dipersetujui pelbagai negara. Sehingga pada tahun 1992

 

ALAM semua benda dan isi yang terspat di bumi. SEKITAR pula membawa maksud kawasan kita atau sekeliling, “alam sekitar” dalam terjemahan literal adalah merujuk kawasan yang dihuni oleh manusia, dan berada disekeliling manusia, dan dalam Bahasa Inggeris disebut sebagai “invironment” yang membawa maksud sebagai persekitaran manusia. Oleh yang demikian, alam sekitar ini merujuk kepada keadaan fizikal abiotik atau biotik yang mana merangkumi semua organisma. Keadaan ini fizikal berkaitan dengan keadaan cuaca dan iklim. (Mohd Zuhdi Marsuku, 2002)

 

Selain daripada itu istilah Inggeris “environmentalisme’’ falsafah yang menjelaskan sebagai satu istilah kepada geografi yang berkaitan aspek fizikal alam sekitar yang berkait rapat dengan aktiviti yang dilakukan oleh manusia terhadap alam sekitarv (A. Bullock & 0. Stallybrass, 1997). Oleh yang demikian alam sekitar ini adalah fenomena yang berlaku di sekeliling secara umum, yang akan mempengaruhi kehidupan manusia dan habitat haiwan. Pemahaman ini dikukuhkan dalam pengajian Sains Alam Sekitar yang mana berkaitan dengan fenomena fisikal dengan pandangan semesta moden yang berteraskan kepada metode emprikal. (Mohd Nur Hakimi Razana, 2004).

 

1.2 Objektif Tugasan

 

            Objektif kepada tugasan ini adalah memberikan pemahaman kepada pelajar dan masyarakat tentang Pendidikan Kewarganegaraan Global atau lebih dikenali sebagai GCED dalam memupuk nilai-nilai moral dalam diri masyarakat dunia pada abad 21 ini,

Nilai-nilai moral ini akan dapat dipupuk melalui pendidikan alam sekitar yang boleh dimulakan di sekolah.

 

 Seterusnya dapat memberikan pemahaman kepada pelajar dan masyarakat tentang isu-isu alam sekitar yang berlaku, dan bagaimana Pendidikan Kewarganegaraan Global ini dapat membantu dalam menghadapi dan menyelasaikan masalah berkaitan isu alam sekitar di dunia. Sikap ingin tahu dan peka terhadap isu alam sekitar merupakan satu sikap yang harus dipupuk terutama dan boleh dimulakan melalui pendidikan di sekolah atau Universiti,

 

Selain itu pelajar, masyarakat dan kumpulan akan dapat mempelajar dan membentuk diri dengan menanam sikap baru, dalam menjaga dan menangani isu-isu alam sekitar seterusnya mampu membuat tindakan dalam memastikan alam sekitar lebih terjaga.

 

2.0 PENCEMARAN UDARA

 

Menurut Wark dan Warner (1901) pencemaran udara adalah keadaan berlakunya kewujudan lebih daripada satu penyebab pencemaran atau gabunganya yang berlaku di udara dalam jumlah tertentu pada satu jangka masa tertentu yang boleh mengakibatkan masalah kepada kehidupan manusia, haiwan dan tumbuhan sehingga mengakibatkan gangguan pada kehidupan. (Nor Ashaha, 2020) dengan kiraan indeks pencemaran udara (IPU) oleh World Air Quality Index (WAQI), Malaysia mencatat bacaan IPU 409 setakat November 2020 berbanding bacaan IPU 299 tahun lalu, dan merupakan yang tertinggi di dunia, diikuti oleh Indonesia dengan bacaan IPU 406 keadaan ini memberikan kebimbangan yang harus diberi perhatian.

 

Isu pencemaran udara adalah satu isu yang semakin serius, bukan sahaja di Malaysia tetapi di seluruh dunia, (NASA, 2020) Pencemaran udara ini berlaku disebabkan oleh cecair gas dan zarah pepejal yang berada di udara, gas dan pepejal ini dihasilkan daripada kilang, asap kenderaan bermotor gunung berapi dan api liar, pepejal dan zarah yang berada di udara ini pula dikenali sebagai aerosol. pembebasan sabatian kimia Karbon dioksida (CO2) dan Karbon Monoksida (CO) ke udara , bahan radioktif yang diggunakan dalam menghasilkan bom atom yang bocor dan kebocoron pada Chloro Fluoro Carbon CFC yang berpunca daripada kebocoran mesin, seperti penghawa dingin, penghawa dingin kereta dan peti sejuk turut menyumbang kepada pencemaran ini.

 

Topik atau isu Pencemaran Udara ini semakin hari membimbangkan, kerana sehingga sekarang Pencemaran Udara masih berlaku, walaubagaimanapun terdapat banyak usaha yang dilakukan namun pencemaran udara masih berlaku dan memerlukan sokongan masyarakat, NGO, dan swasta dalam mengurus masalah pencemaran udara ini, sebagai contoh mewujudkan organisasi jawatankuasa berkaitan pencemaran udara. Selain daripada itu Kerajaan perlu menguatkuasakan undang-undang dan dunia perlu mengambil perhatian yang lebih serius dalam isu ini. Terdapat beberapa sebab saya memilih topik atau Isu Pencemaran Udara sebagai Isu Alam Sekitar kerana:

2.1 Kesan Kepada Kesihatan

 

Kesan ketara yang berlaku dalam kesihatan adalah berlaku dalam sistem pernafasan, keadaan yang berlaku adalah keracunan dalam sistem pernafasan manusia desebabkan oleh karbon monoksida yang akan menyerang pengangkutan oksigen dalam darah, seterusnya akan melembatkan tindak balas manusia dan meninggalkan kesan, Contohnya akan mengurangkan fungsi paru-paru, mengantuk dan lelah.pendarahan pulmonary juga akan berlaku disebabkan bahan tercemar nitrogen oksida seperti gas ozon yang akan meninbulkan inflamasi pada paru-paru. Menurut kajian yang dijalankan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menunjukkan angka kematian sebanyak tiga juta manusia yang meninggal setiap tahun berpunca daripada pencemaran udara.

 

 Angka kematian ini adalah tiga kali lebih besar daripada angka kematian yang berlaku disebabkan kemalangan di jalan raya. Selain daripada sistem pernafasan manusia, mata juga turut terjejas akibat daripada pencemaran udara ini, ini kerana asap, habuk, kabus dan wap daripada bahan bahan tercemar akan menjejaskan mata dan penglihatan.

Menurut laporan bank dunia, kesan pencemaran kepada kesihatan juga adalah seperti mengakibatkan penyakit tekanan darah tinggi sebanyak 62,000 kes dan penyakit Jantung dengan 350 kes yang berlaku di Indonesian (Devi Nuraini Santi,2001).

 

Manusia dan tumbuhan memerlukan udara yang segar dan bersih untuk hidup, jika udara ini tercemar maka kesihatan akan terangam, sehingga akan mengundang masalah yang lebih serius, seperti kematian. (Smith, 2001) kematian boleh berlaku disebabkan kebakaran hutan yang mencatatkan sebanyak 1,000 orang meninggal, manakala 40,000 lagi menerima rawatan disebabkan asap dan jerebu yang tebal dan berlebihan. Penguatkuasaan undang-undang dengan kerjasama Negara-negara jiran untuk menyelasaikan masalah pencemaran udara ini adalah satu penyelesaian, sebagai contoh jerebu yang berlaku di Malaysia, dan Singapore adalah disebabkan kebakaran hutan di Indonesia, maka rundingan perlu dilakukan bagi mengatasi masalah tersebut melalui perjanjian ASEAN 2002 yang dipersetujui.

 

2.2 Pemanasan Global

 

Menurut IPCC Intergovernmental Panel on Climate Change, pemanasan global berlaku disebabkan keadaan peningkatan suhu bumi daripada panas matahari yang terperangkap di udara dan bahang pamas ini tidak dapat dibebaskan ke atmosfera. (Riebeek, 2020) pembakaran bahan bakar fosil menyebabkan peningkatan suhu yang tinggi di permukaan bumi yang terjadi secara luar biasa sejak beberapa abad yang lalu dan disebabkan oleh gas rumah hijau.

 

 Gas rumah hijau membenarkan bahang ini masuk di permukaan bumi namun tidak dapat mengembalikan bahang matahari semula adalah kumpulan gas karbon dioksida (C02), kloroflorokarbon (CFC), carbon monoksida (C0), fenomena ini dikenali sebagai pemerangkapan gas rumah hijau. Gas rumah hijau ini adalah daripada pembakaran bahan fosil ini banyak digunakan dalam sektor pengangkutan, tenaga dan industri, manakala gas seperti metana (CH4), hidroflurokarbon (HFCS), sulfuheksafluroida (SF6) dan perflourokarbon (PFCS)  dikenali sebagai rumah kaca.

 

Dalam laporan IPCC Intergovernmental Panel on Climate Change, iaitu satu organisasi di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) suhu bumi akan meningkat daripada 1.6 darjah Celsius sehingga 4.2 darjah Celsius pada satu abad akan datang. Dianggarkan 40 peratus pelepasan gas rumah hijau global adalah daripada syarikat China dan Amerika Syarikat dan merupakan punca utama perubahan iklim dan peningkatan gas rumah hijau yang turut dikaitkan kepada penipisan lapisan ozon (Bernama 2020).

 

Kesan yang jelas daripada pemanasan global ini adalah perubahan iklim, peningkatan air laut, gangguan kepada habitat, ekosistem, masalah kesihatan, kebakaran hutan secara besar-besaran dan mencairnya ais di kutub utara bumi. Di Malaysia tahun 2020 merupakan tahun yang merekodkan suhu paling panas (Hasnan, 2020) peningkatan suhu ini turut memberi kesan dalam sektor pertanian, sebagai contoh pengeluaran padi akan mengalami pengurangan disebabkan padi tidak subur dan pengurangan kepada hasil padai tersebut.

 

3.0 Video

Video 1.0: 3 dimensi konsep utama (kemahiran kognitif, sosio-emosi dan tingkah laku) dalam Pendidikan Kewarganegaraan GloSumber : https://youtu.be/Bb6IfkMbYZU

 

Dalam abad ke 21 ini, dunia mengalami pelbagai perubahan dalam pelbagai aspek dari segi ekonomi, sosial dan politik sama ada di dalam atau luar Negara. perubahan yang berlaku memberi manfaat kepada pelajar dan masyarakat dunia sedikit sebanyak menyelasaikan masalah yang dihadapi oleh manusia , sebagai contoh dalam abad ke-21 ini kemudahan internet memudakan komunikasi, pencarian urusan pembelian, dan pembelajaran. Open University Malaysia (OUM) ke depan dengan memberikan peluang pendidikan secara maya, dengan perubahan dalam kaedah belajar dahulu, yang hanya belajar di dewan atau bilik seminar dan lebih kepada teori, kepada pembelajaran secara dalam talian dengan pembelajaran yang membolehkan pelajar menerokai pembelajaran abad ke- 21 menggunakan teori, konsep dan model sebagai warga global dalam pekerjaan dan kehidupan harian (Kumar Subramaniam et al., 2020).

 

Walau  bagaimanapun abad ke-21 ini kita mengalami banyak masalah terutama sekali dari segi isu-isu alam sekitar seperti pemanasan global, pencemaran udara, pencemaran laut, dan kehilangan habitat. Pendidikan Kewarganegaraan global memberikan satu perubahan dengan mewujudkan nilai, kemahiran, pengetahuan dan sikap,dalam membina sebuah dunia yang lebih adil, inklusif dan damai. Terdapat tiga konsep utama dalam Pendidikan Kewarganegaraan Global GCED ini, iaitu dari segi kemahiran kognitif, sosio-emosi dan tingkah laku, yang membawah kita dalam melakukan perubahan dan yang menjadi platform utama untuk membawah ke arah transfomatif dengan melalui pendidikan kewarganegaraan Global.  Sebagai contoh memasukkan GCED dalam modul seperti yang dilakukan Open University Malaysia OUM, mampu memberikan pengetahuan, kesedaran dan tindakan daripada pelajar dalam pelbagai lapisan masyarakat, umur dan jantina untuk berubah kearah dunia yang lebih baik.

 

Dalam video ini juga memberikan  kepada pelajar tentang haluan keadaan semasa dan akan datang menjelang 2030, antara isu lain selain daripada alam sekitar adalah isu sosial, seperti perbezaan warna kulit, rasuah, keamaanan kemiskinan dan banyak lagi cabaran global yang lain menjadi perhatian dan cukup untuk memberikan kita sedar tentang isu-isu ini, Dalam agenda pembangunan bangsa-bangsa bersatu PBB matlamat utama adalah untuk menghadapi krisis global ini, dengan konsep sama rata tanpa ada sesiapa yang ditinggalkan. Selain itu pelajar berpeluang untuk mengetahaui tanggungjawab dalam konsep utama GCED melalui video ini, seterusnya menyedari hak dan kewajipan dalam memastikan masa depan yang lebih baik.

 

Setiap individu akan mempunyai peranan dan hak masing- masing dalam memastikan kejayaan konsep utama GCED ini, Seperti yang dinyatakan dalam (Matlamat Pembangunan Lestari ke-4, Sasaran 4.7) dimana setiap individu mempunyai pengetahuan dan kemahiran dalam mempromosikan dan bertindak terhadap krisis global yang dialami, dalam memastikan kewarganegaraan global, keamanan tanpa keganasan, dan menghormati kepelbagaian yang seterusnya menyumbang kepada pembangunan lestari menjelang tahun 2030. Di dalam video ini pelajar dan masyarakat akan mendapat pengetahuan, serta memahami serta mampu berfikir dalam menghadapi masalah global yang dihadapi. Sebagai contoh, bagi menengani masalah ini pelajar akan dapat mencadangkan agar penduduk dunia bersatu hati dalam mencapai matlamat ini, dan saling bergantung antara Negara dengan Negara yang lain.

 

Berkongsi tanggungjawab, nilai serta hak asasi sebagai manusia akan dapat memupuk semangat kekitaan dalam setiap individu. Jika nilai-nilai ini ditanam dalam diri masalah global yang dihadapi akan dapat dielakkan, sebagai contoh konflik peperangan, menjaga alam sekitar dengan baik, tidak menerima rasuah dan masalah-masalah yang lain. Selain

 itu pelajar,rasa hormat pelajar terhadap orang lain akan dapati dipupuk dan akan dapat berkerjasama dengan orang lain tanpa mengira kepelbagaian dan perbeezaan dalam membuat tindakan, dan membuat kesimpulan dalam menyelasaikan isu – isu global yang dihadapi. Memahami perasaan emosi atau keadaan orang lain juga akan dapat merapatkan hubungan dan melahirkan perasaan pelajar untuk membantu orang lain, contohnya, Peperangan menyebabkan kanak-kanak dan orang yang tidak berdosa, menjadi mangsa perlu dibantu dan diberikan perhatian.

 

Seterusnya, Pelajar akan dapat membuat keputusan dan tindakan dengan lebih berkesan berdasarkan kepada dapatan yang diperolehi dalam isu-isu global yang dihadapi, keputusan yang dibuat perlu bernas dan berkesan. Tindakan ini boleh dilakukan seperti di daerah dahulu dan ke tahap yang lebih tinggi, sebagai contoh menjalankan kempen kesedaran dan menguatkuasakan undang-undang dengan lebih ketat adalah antara usaha yang boleh dilakukan oleh pelajar di sekolah dan universiti, dengan memberikan cadangan idea kepada kerajaan yang dimulakan di peringkat daerah, seterusnya kerjaaan akan membawa ke tahap nasional dan konteks global untuk dunia yang lebih aman dan lestari, (Milana and Tarozzi, 2020) dorongan dalam mempromosikan pembaharuan kurikulum nasional  di Sekolah swasta dan  khalayak ramai, dan di pusat pendidikan, latihan atau pembelajaran di peringkat belia dan dewasa. Kemahiran kelakuan ini juga mebolehkan sasaran GCED akan tercapai.


Video 1.2 Isu Alam Sekitar: Pemanasan Global

Video: 1.2 Pemanasan Global

 

https://youtu.be/B-nEYsyRlYo

 

 

Setiap tahun berlakunya peningkatan kepada penduduk dunia, melalui data populasi dunia oleh (Kaneda et al., 2020) populasi dunia semasa adalah 7.8 bilion, sebanyak 25% meningkat kepada 9.9 bilion menjelang 2050. Aktiviti yang dilakukan juga akan meningkat, dengan rancaknya penciptaan mesin baru dalam menghasilkan barangan, manusia semakin bijak namun mungkin bijak dalam kepentingan diri sendiri tanpa memikirkan orang lain dan kesan terhadap alam sekitar. (Connolly et al., 2020) berpendapat bahawa kenaikan kepekatan “gas rumah hijau” daripada CO2 dan dioksida adalah daripada aktiviti yang dilakukan oleh manusia yang membawa kesan kepada pemanasan global yang besar di atmosfera yang lebih rendah. Sebagai contoh dalam sektor perindustrian terutamanya penggunaan bahan bakar fosil.

 

            Pemanasan global akan memberikan kesan terhadap bumi dan manusia, bumi menjadi semakin panas dan kesanya berlakunya kebakaran hutan, pencemaran, ancaman kepada haiwan dan habitatnya, ekosistem serta kesan tehadap aktiviti pertanian dan kesihatan manusia, filem pendek ini memberikan kesedaran kepada pelajar tentang kepentingan menjaga alam sekitar, tidak dapat dinafikan bahawa aktiviti yang dilakukan oleh manusia ini tidak dapat dihapuskan, namun dengan mewujudkan polisi atau undang-undang dalam kawalan terhadap aktiviti yang membawa kepada pemanasan global ini akan dapat dikurangkan. Perjanjian Paris 14 November 2016 merupakan tindak balas terhadap isu global ini dengan matlamat untuk memastikan bumi dalam suhu dibawah 2 darjah celcius (United Nation, 2020)

          Pelajar akan dapat mengenal pasti punca berlakunya masalah, dan pemanasan global dan masalah alam sekitar yang lain adalah berpunca daripada aktiviti manusia, Kita diamanakan untuk menjaga alam sekitar ini. Manusia, haiwan dan tumbuhan mempunyai hubungan antara satu dengan yang lain. Hubungan dan haluan ini tidak seharusnya diputuskan tetapi, manusia perlu berganding bahu dalam menjaga dan mengatasi isu alam sekitar demi untuk masa depan yang lestari. Manusia tidak perlu mencari dan mengkaji tempat atau planet lain untuk berlindung, tetapi cukup untuk menjaga bumi yang merupakan syurga kita.

            Selain daripada itu, pelajar sedar peranan sebagai indvidu yang mempunyai tanggungjawab dan hak untuk mendapatkan makanan yang selamat dimakan, udara tanpa pencemaran, dan air yang bersih untuk di minum. Seterusya mempromosikan serta mampu bertindak balas dalam menjaga sumber semula jadi dengan berganding bahu antara satu dengan yang lain ke arah kebibasan dan cinta terhadap alam sekitar. Dari tahun 1985 pengistiharan 5 December setiap tahun adalah merupakan hari Sukarelawan Antarabangsa (IVD) bertujuan untuk mempromosikan penjagaan terhadap alam sekitar.

Menurut (Ismail, 2017)  Hari Sukarelawan Antarabangsa akan dapat memberikan semangat dan memupuk kesedaran terhadap orang ramai, memahami masalah alam sekitar dan menghargai sukarelawan. Sebagai contoh di Sekolahterdapat banyak persatuan yang ditubuhkan bertujuan menjaga alam sekitar, di Universiti pula aktiviti alam sekitar dapat dilakukan, dengan langka penjimatan elektrik, penanaman pokok, membuat kajian berkaitan alam sekitar dan banyak lagi dan boleh diraikan subagai penghargaan kepada pelajar dan pegawai pada setiap 5 Disember.

  

4.0 3 Dimensi Konsep Utama Dalam Pendidikan Kewarganegaraan Global GCED dan Isu alam Sekitar.

 

Dalam abad Ke- 21 Dunia berdepan dengan pelbagai cabaran sama ada tempatan mahupun global oleh itu, Pendidikan Kewarganegaraan Global atau dikenali sebagai gced ini membolehkan pelajar berfikir, berkongsi, serta bertindak dalam menghadapi cabaran global di dalam dan luar negara  pada semua peringkat umur. Selain itu,GCED bertujuan untuk melahirkan pelajar sebagai warganegara global yang peka dan ambil tahu dalam isu dunia  dan turut serta mengambil  peranan dan terlibat dalam pelbagai peringkat dalam memberikan sumbangan dalam memastikan dunia aman, teloransi, adil, selamat, terangkum dan lestari (UNESCO, 2019).

 

            Terdapat tiga Dimensi Konseptual Utama GCED, Yang pertama adalah Kognitif, dimana pelajara akan mendapat pengetahuan dan akan peka tentang masalah yang dihadapi oleh dunia, dan mampu menyelasaikan masalah tersebut untuk dunia yang lebih baik Sebagai contoh. Isu Pemerdagangan Manusia, pelajar boleh mendapatkan pendedahan berkaitan isu ini adalah satu jenayah dan penguat kuasaan undang-undang merupakan penyelasianya. Seterusnya adalah Sosio-ekonomi, nilai dikongsi tanpa perbezaan dalam kepelbagaian, dan melahirkan perkongsian sesema manusia. Yang terakhir adalah tingkah laku, tindakan yang diambil adalah berkesan dan penuh tanggungjawab dalam semua peringkat sama ada tempatan, kebangsaan dan antarabangsa demi mencapai matlamat GCED.

 

            Selain daripada itu Isu alam Sekitar seperti pemanasan global merupakan satu cabaran besar untuk ditangani, walau bagaimanapun tidak mustahil untuk diselesaikan sekiranya penghayatan diberikan terhadap matlamat GCED. Isu Alam Sekitar global merupakan merupakan kesan dan risiko kepada global melalui perubahan ekosistem yang dilakukan oleh manusia sehingga meningalkan kesan dan seterusnya isu alam sekitar ini perlu diselesaikan (Subramaniam et al., 2020).Penebangan pokok, perindustrian, pembinaan empangan dan pembalakan haram yang berlebihan dan tidak terancang antar punca berakunya masalah alam sekitar. Contohnya, isu Pemanasan global berlaku keadaan suhu permukaan bumi yang miningkat dan pesat disebabkan oleh gas yang dikenali gas rumah hujau, disebabkah oleh bahan bakar fosil dengan peningkatan (1.1 hingga 1.6 ° F) antara 1990 sehingga 2020, bacaan suhu ini akan meningkat dua kali ganda menjelang tahun 2050, dan pastinya akan terus meningkat.

 

4.1 Bagaimana konsep dimensi GCED dapat memberi manfaat kepada masyarakat dalam menyelasaikan Pemanasan Global     

 

 

Kognitif, merangkumi bagaimana pelajar akan mendapat pendidikan, memahami serta berfikir ke tahap yang lebih tinggi, berkaitan dengan masalah global yang dihadapi, serta hubungan dengan negara yang lain. Contohnya dalam menengani isu global ini, perlu dibincangkan antara negara-negara yang terlibat dalam perbincangan, untuk mencari penyelasaian serta mampu mengukuhkukan hubungan diplomatik. Seperti Perjanjian ASEAN mengenai Pencemaran Jerebu Rentas Sempadan yang ditanda tangani oleh negara angota ASEAN pada 2002. Bertujuan untuk mengawal dan menggurangkan pencemaran jerebu di Asia Tenggara ("ASEAN Agreement On Transboundary Haze Pollution",  2002)

 

            Seterusnya dari segi Sosio-emosi wujud rasa tanggungjawab pelajar untuk mengambil peranan dalam usaha menyelesaikan isu-isu alam sekitar seterusnya berkongsi masalah, wujud pemahaman tentang persamaan terhadap orang lain dan  menghormati ketidak samaan dan perkongsian daripada nilai (UNESCO 2015), selain daripada itu, GCED akan membantu dan memberikan ruang kepada pelajar dan masyarakat untuk berfikir dengan mempelajar isu alam sekitar dan penyelasaian yang boleh dilakukan, seterusnya pelajar mampu berkongsi pengetahuan kepada orang lain tentang isu alam sekitar yang semakin serius, sehingga pelajar dan masyarakat mampu bertindak dengan sedar dan mengubah sikap pentingkan diri sendiri, demi memastikan dunia yang lebih lestari dan generasi akan datang akan dapat menikmati alam sekitar yang bersih.

 

            Selain daripada itu, konsep yang ke tiga adalah tingkah laku, konsep ini berkaitan dangan tindakan yang di ambil dalam menyelesaikan isu alam sekitar, perlu releven, betanggungjawab dan berkesan, Sebagai contoh kempen penggunaan satu kenderaan untuk satu keluarga  boleh dimulakan secara individu, menanam pokok di peringkat sekolah dan komuniti, mengawal hutan simpan di peringkat kebangsaan serta Kempen Bumi Hijau di peringkat Antarabangsa, dalam mencapai dunia yang lebih lestari

4.2 Cara-cara untuk menyelesaikan isu alam sekitar (Pemanasan Global).

 

Terdapat beberapa kaedah untuk mengatasi masalah alam sekitar, terutama sekali isu perubahan iklim atau pemanasan global, Yang pertama adalah dengan mengamalkan 3R, Kurangkan (Reduce), Guna Semula (Reuse) Kitar Semula (Recycle),Pembelian yang kita lakukan perlulah dinilai semula, ini kerana kebanyakan barangan yang kita ada boleh digunakan semula, memastikan barangan tersebut adalah mesra alam juga harus diambil perhatian.Orang awam akan dapat mengawal untuk membuang sampah merata-rata, bagi mewujudkan kehidupan yang lestari. Sebagai contoh Progam 3R dan anti- kutu sampah antara program yang Berjaya dilakukan di semua peringkat terutamanya di University. Pengeluar Produk berjanama seperti Nike, Li-ning dan adidas juga menghasilkan prouk menggunakan kitar semula adalah langka ke depan. Orang awam boleh mengurangkan kuantiti sisa makanan dan barangan, seterusnya barang yang boleh diguna semula diasingkan untuk digunakan, dan mengitar semula barang seperti kertas, botol pelastik, dan kaca.

 

Rajah 1.1 3Rs (Kurangkan (Reduce), guna semula ( Reuse ) kitar semula )

Sumber: https://dr282zn36sxxg.cloudfront.net

 

Selain daripada itu, penggunaan sumber tenaga yang boleh diperbaharui. Fosil yang dihasilkan merupakan antara penyumbang besar bagi pemanasan global ini,  barangan elektronik seperti penyaman udara yang banyakmenghasilkan Hydroflurocarbon (HFC) menyumbang kepada penghasilan rumah hijau. Kebanyakan Negara seperti Amerika Syarikat masih menggunakan sumber tenaga ini kerana kos yang lebih rendah, walau bagaimanapun terdapa sumber tenaga yang lain boleh digunakan yang lebih mesra alam seperti sunber tenaga matahari, angia dan hidro-elektrik, dan tidak meninggalkan kesan yang buruk tehadap alam sekitar. Usaha dilakukan untuk menengani masalah ini seperti, pengubalan dan penguatkuasaan undang. Pelbagai kempen kesedaran berkaitan bahan bakar fosil telah dilakukan, Menurut (ADOW et al., 2020) Perubahan iklim merupakan satu cabaran yang besar dan berbahaya seperti nuclear jesteru,  tindakan yang cepat berani dan tegas perlu dilakukan. Penguggunaan sumber tenaga yang boleh diperbaharui ini mampu mengurangkan pemanasan global secara efektif dan perlu diambil kira oleh Negara-negara yang menggunakan bahan bakar fosil.

           

            Seterusnya, menanam pokok akan mampu menggurangkan pemanasan global, aktivikti pembalakan, urbanisasi dan pertanian tidak terancang memberi banyak kesan terhadap hutan, tambahan pula kebakaran hutan yang sering berlaku sejak kebelakangan ini, seperti kebakaran hutan di Indonesia menjejaskan ekologi hutan, Jesteru Urbanisasi dan pertanian perlulah dirancang dengan lebih rapi, dengan mengambil kira penanaman semula pokok di kawasan Bandar dan perumahan yang dibuka, dan pertanian yang lebih terancang. Bagi mengembangkan penyelasaian ini,  kempan seperti penanaman pokok giat dilakukan termasuk penanaman pokok bakau di tepi laut. Sebagai contoh di Malaysia dalam Rancangan Malaysia ke- 11 kerajaan telah mensasarkan 100 juta pokok ditanam dalam masa lima tahun, usaha kerajaan ini perlu disambut baik oleh masyarakat dengan turut mengambil peranan dan tanggungjawab ini. Selain itu penglibatan NGO dan Swasta akan mampu memperbaiki lagi kempen ini di masa akan datang.

 

            Pembangunan lestari,  merupakan pengekalan ekosistem yang lestari berdasarkan kepada ekomonomi, setiap perancangan pembangunan yang dilakukan perlu diteliti agar mampu dilaksanakan dengan lebih lestari, agar matlamat GCED turut dapat dicapai. Pembangunan lestari ini mampu menyelasaikan pertambahan perubahan iklim dunia, dan merupakan langkah pencegahan awal, sebelum berlakunya keadaan yang lebih teruk.Sebagai contoh kerajaan perlu berkerjasama dengan pihak swasta dalam memastikan pemaju yang membina bangunan perlu memahami konsep lestari alam sekitar ini, dengan memberikan rekaan pelan berkonsepkan Bandar dalam taman, selain menggunakan bahan yang kuran menyumbang kepada penghasilan haba, seperti bangunan kaca, atau cermin,

 

            Selain itu, penguat kuasaan undang-undang adalah penting bagi menghadapi isu alam sekitar ini, kerajaan perlu membuat polisi berkatian dangan kesalahan yang mengakibatkan pencemaran, seperti pembuangan sisa minyak dan toksid agar dikenakan tindakan yang lebih tegas, Pembalakan secara haram juga perlu diambil perhatian, agara tiada pihak yang akan melakukan pembalakan sekiranya pengguatkuasaan undang-undang dilakukan, dengan menaikkan kadar bayaran kompaun terhadap pembalakan haram, Selain daripada itu menaikkan harah minyak dapat mengawal kenderaan yang menghasilkan haba, dan dalam masa yang sama akan menaikkan ekonomi Negara. Kerjaan juga boleh membuat garis panduan bagi penghasilan barang yang lebih mesra alam, seperti kereta perlu menggunakan konsep penjimatan minyak dan barangan elektronik juga perlu cekap tanaga, begitu juga dengan telefon bimbit mestilah cekap tenaga.

           

            Akhir sekali adalah menggurangkan penggunaan kereta, penggunaan kereta perlu efektif dengan, satu kederaan perlu diggunakan bersama, contohnya satu kenderaan untuk satu keluarga, Selain daripada itu menggunakan kenderaan dengan memastikan jalan yang lebih dekat menuju ke destinasi dengan bantuan daripada aplikasi Google Maps. Seterusnya menggunakan kenderaan awam atau menggunakan basikal, atau berjalan kaki untuk menuju ke destinasi, selain dapat menyelasaikan isu pemanasan global, berjalan kaki dan berbasikal juga baik untuk kesihatan. Cadangan penyelasaian masalah berkaitan isu alam sekitar ini juga dapat disokong oleh (NUNEZ, 2019), dengan menyarankan agar membuat perubahan dalam menggunakan tenaga, dengan mengubah tindakan, teknologi, dan cara yang menuju ke arah pembaziran dan menggunakan sumber sedia ada dangan sebaiknya, sebagai contoh menetapkan harga karbon, melindungi hutan, dengan cara yang baik akan mampu mangurangkan jumah gas karbon dioksida yang terperangkap di bumi.

 

 

RUMUSAN  

             

Kesimpulanya, kehidupan abad ke-21 memerlukan pelajar mempersiapkan diri dalam mempelajari, dengan memahami konsep, objektif serta tujuan, dan mampu bertindak dengan lebih berkesan dalam menghadapi isu-isu global, dengan menghayati 3 demensi konseptual Pendidikan Kewarganegaraan Global GCED mampu mempersiapkan pelajar untuk berdepan dengan isu-isu global, konsep tersebut saling bergantung antara dengan yang lain. Pendidikan Kewarganegeraan Global GCED mampu memberikan peluang kepada pelajar untuk terus memahami dunia pada masa ini, dan a kan datang.

 

            Masalah alam sekitar bukanla masalah yang baru, walaubagaimanapun pelbagai cara pelu dilakukan agar isu alam sekitar dapat diatasi dengan baik, tindakan tersebut dimulakan dahulu terhadap diri sendiri dengan mengambil peranan dalam, dan mempelajari GCED, ini kerana individu bermakusd, kita yang akan berkembang kerada banyak manusia,kerana jika manusia alfa dengan isu alam sekitar ini, kesan adalah kepada kesihatan manusia, ekosistem dan habitat haiwan akan musnah. Pelajar harus menanam nilai-nilai, dalam diri seperti nilai kognitif dimana pelajar akan dapat belajar dan memahami, Socio-emosi dengan mewujudkan perasaan empati terhadap persaan orang lain, serta tingkah laku, dimana tindakan yang berkesan perlu dilakukan,

 

            Isu alam sekitar adalah disebabkan oleh sikap manusia itu sendiri yang mana mementingkan diri sendiri dengan, mengutamakan keuntungan dan keseronokan sementara yang tanpa memikirkan kesan yang akan berlaku. Isinya adalah, pelajar perlu menghayati dan menjadi warganegara global yang bepengatahuan, dan mampu memberikan perubahan terhadap bumi. Semua pehak perlu bergandiang bahu bagi mencari dan bertindak untuk mencari jalan penyelasian, untuk mewujudkan dunia yang lebih baik dan alam sekitar yang lestari bagi mewujudkan manusia yang bertamadum

 

RUJUKAN

 

  1. ADOW, M., BERMAN, T., & LING, C. (2020). The Fossil Fuel Non-Proliferation Treaty. The Fossil Fuel Non-Proliferation Treaty. Retrieved 1 December 2020, from https://fossilfueltreaty.org/.

 

  1. ASEAN AGREEMENT ON TRANSBOUNDARY HAZE POLLUTION. Haze.asean.org. (2008). Retrieved 9 November 2020, from http://haze.asean.org/?wpfb_dl=32. 

 

 

  1. Connolly, R., Connolly, M., M. Carter, R., & Soon, W. (2020). How Much Human-Caused Global Warming Should We Expect with Business-As-Usual (BAU) Climate Policies? A Semi-Empirical Assessment. How Much Human-Caused Global Warming Should We Expect With Business-As-Usual (BAU) Climate Policies? A Semi-Empirical Assessment1(How Much Human-Caused Global Warming), 2. Retrieved 2 December 2020.

 

  1. Hasnan, H. (2020). Bumi semakin membahang, 2020 dijangka rekod suhu paling panas. Astro Awani, p. 2. Retrieved 5 December 2020.

 

 

  1. Ismail, D. (2017). Semarakkan Semangat Kesukarelawanan. Utusan Malaysia, pp. 1,2. Retrieved 3 December 2020, from.

 

  1. Kaneda, T., Greenbaum, C., & Kline, K. (2020). 2020 World Population Data Sheet Shows Older Populations Growing, Total Fertility Rates Declining – Population Reference Bureau. Prb.org. Retrieved 11 November 2020, from https://www.prb.org/2020-world-population-data-sheet/#:~:text=The%20world%20population%20is%20projected,as%20in%20the%20United%20States.

 

 

  1. NUNEZ, C. (2019). Global Warming Solutions. National Geographic. Retrieved 3 December 2020, from https://www.nationalgeographic.com/environment/global-warming/global-warming-solutions/#:~:text=For%20example%2C%20improvements%20to%20energy,trapping%20heat%20on%20the%20planet.

 

  1. Riebeek, H. (2020). Global Warming. Earthobservatory.nasa.gov. Retrieved 17 November 2020, from https://earthobservatory.nasa.gov/features/GlobalWarming.

 

 

  1. Subramaniam, P., Bisen Singh, D., Dharam Singh, D., Che Aziz, D., Subramaniam, D., & Kamarulzaman, D. et al. (2020). OUMH1603 KEMAHIRAN BELAJAR UNTUK ABAD KE-21 (1st ed., p. 227). Open University Malasia OUM.
  2. United Nation. (2020). The Paris Agreement (p. Art 2). Paris, France: United Nation.

 

  1. What is global citizenship education? UNESCO. (2019). Retrieved 5 November 2020, from https://en.unesco.org/themes/gced/definition.

Catat Ulasan

0 Ulasan