Syarikat penerbangan, atau dalam (Bahasa Inggeris:
airline) merupakan pertubuhan yang memberikan perkhidmatan penerbangan kepada
orang awam, bagi tujuan pengangkutan penumpang atau barang. Penerbangan perlu
dibeli atau disewa bagi mendapatkan perkhidamatan yang mereka tawarkan,
perikatan dalam sistem penerbangan ini adalah satu sistem yang dibuat agar kerjasama
antara syarikat-syarikat penerbangan bagi berkongsi keuntungan bersama. Menurut
(Syarikat Penerbangan Malaysia 2021,) berikut adalah senarai penerbangan
tempatan, yang pertama adalah AirAsia, AirAsia X, Firefly, Malaysia Airlines,
MASwings, dan Malindo air. Syaraikat-syarikat ini merupakan syarikat yang
terbesar di Malaysia dengan keuntugan setahun kepada 96.09 juta.
Di Malaysia syarikat penebangan adalah tertakluk
berdasarkan kepada Akta Penerbangan Malaysia 2015, di bawah satu entity bebas
yang bertanggungjawab dalam mengawal berkaitan ekonomi, dan komersial dalam
industri penerbangan, iaitu Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (MAVCOM) sejak
tahun 1 Mac 2016. Suruhanya
Penerbangan Awam di Malaysia akan memastikan pengawalan dalam ekononi industri
penerbangan dan berfungsi sebagai penasihat kepada kerajaan dalam mentadbir
serta pengurusan laluan-laluan di bawah obligasi perkhidmatan penerbangan.
Persekitaran makro sebuah syarikat adalah merujuk
kepada perkara atau isu-isu yang akan menentukan kejayaan atau kegagalan sebuah
syarikat, oleh yang demikaian perkara ini perlu diberikan perhatian sepenuhnya
dan keputusan perlu diambil, (T. Kotler & Armstrong, 2011) persekitaran
makro perlu diberikan perhatian, pemantauan dan kajian oleh syarikat tersebut,
faktor ini tidak dapat dielakkan kerana berada di luar kawalan syarikat,sebagai
contoh kesan daripada pendemik covid-19, dimana banyak perniagaan berdepan
dengan masalah perniagaann terutama sekali dalam sektor penerbangan.
Pada suku perama tahun 2020 syarikat penerbangan
di Malaysia dilaporkan merupakan sektor yang terkesan akibat daripada pendemik
covid-19, bukan sahaja di Malaysia tetapi syarikta penerbangan di seluruh dunia
terkesan akibat pendenik Covid-19. Antaranya adalah AirAsia Group Behad, (Berita
Harian, 2020) dengan mencatatkan kerugian sebanyak RM803.85 Juta dalam suku
pertama yang dikira pad 31 mac 2020, dengan kemerosatan perolehan kepada RM
2.31 bilion daripada 2.73 bilion
sebelumnya.
Faktor yang akan menentukan keadaan sesuatu
perniagaan boleh dikaitkan dengan persekitaran makro, sosiobudayan, dan
perubahan teknologi, perundangan dan ekonomi, serta ekonomi, faktor-faktor ini
banyak mempengaruhi kepada keputusan yang akan dibuat oleh pelangga, dan bagi
syarikat pula, ia akan menjadi rujukan atau unsur-unsur yang boleh dijadikan
sebagai rujukan dalam membentuk prestasi syarikat dan pekerja ke arah
peningkatan atau penurunan prestasi mereka.
2.0 Elemen-Elemen Persekitaran Makro
Berikut adalah persekitaran makro bersama dengan huraian berkaitan dengan
syarikat penerbangan yang ada di malaysia, iaitu ekonomi, politik dan
undang-undang, sosiobudaya, dan teknologi, kesemua faktor ini akan menentukan kejayaan
dan kegagalan kepada syarikat.
2.1 Ekonomi
Elemen persekitaran makro melalui faktor ekonomi
akan wujudnya permintaan dan penawaran terhadap produk atau perkhidmatan dalam
satu sistem ekonomi tersebut, ekonomi juga merupakan pengetahuan dalam
menghasilkan barang, penjualan, penggunaan barang dan perkhidmatan dan analisi
kepada data . Menurut ( Kotler et. al 2011) syarikat perlu peka terhadap faktor
di sekeliling yang akan wujud dan tidak dapat dielakkan disebabkan akan
perubahan, serta dapat mengambil kira permintaan yang datang daripada pelanggan
atau pengguna.
Sebagai contoh syarikat penerbangan yang
menawarkan tiket penerbangan yang terlalu mahal, biasanya tidak akan mendapat
sambutan daripada pelanggan, walau bagaimanapun syarikat penerbangan boleh
memberikan pakej tambahan seperti menu makanan dalam pesawat, dan internet
percuma akan menarik minat pelanggan. Ciri-ciri terhadap barang atau
perkhidmatan yang diberikan akan dapat menepati keinginan pelanggan dan tanpa
merugikan syarikat penerbangan berkenaan dan satu strategi bagi menarik
pelanggan, seterusnya perniagaan akan menjadi maju.
Kuasa beli pelanggan akan dipengaruhi oleh
penawaran yang diberikan, pembelian juga akan mempengaruhi kestabilan kepada prestasi
syarikat. Tawaran yang diberikan juga harus tidak menrugikan syarikat berkenaan
kerana melibatkan kos yang ditanggung oleh syarikat penerbangan, situasi
ekoomi, sambutan pelanggan serta kesan juga perlu dipertimbangkan, sebagai
contoh tawaran harga yang diberkan oleh syarikat-syarikat penerbangan mempunyai
tahap harga daripada mahal kepada murah, oleh yang demikian pelanggan akan membuat
perbandingan mengikut kehendak dan keselesaan mereka untuk memilih.
Perkembangan pesat kepada perkhidmatan penerbangan
membawa kepada kemudahan pengguna dalam membuat pilihan, peluang perniagaan
juga akan wujud dan seterusnya akan ekonomi akan berkembang dengan baik,
sebagai contoh Air Asia mengembangkan sempadan penerbangan ke seluruh dunia
membuat pelanggan mudah untuk mendaptkan perkhidmatan mereka dan menjadi
pengguna setia, ruang dan peluang ini menggukuhkan mereka.
2.2
Sosiobudaya
Terdapat beberapa aspek dalam faktor ini, dimana
aliran budaya dalam masyarakat dan persekitaran demografik dimana akan
mempengaruhi kuasa permintaan, faktor ini penting bagi perniagaan yang baru
bermula, kerana berkaitan dengan jumlah barang atau perkhidmatan yang diberikan
atau dikeluarkan, dijual, dipromosikan, dan diggunakan, sebagai contoh syarikat
penerbangan akan membuat analisis dengan menilai, memantau, membuat ramalan
bersama dengan pemegang saham yang lain bagi memastikan keadaan ekonomi makro
tidak memberikan kesan terhadap usaha mereka.
Selain daripada itu, faktor ini merangkumi nilai
sosial dalam masyarakat, bahasa, budaya, gaya hidup, keluarga, perubahan kepada
citarasa dan jumlah polulasi, elemen ini sudah pasti akan memberikan pengaruh
dalam keputusan-keputusan yang dibuat oleh syarikat dalam menentukan strategi
ekonomi mereka.Industri penerbangan merupakan satu perniagaan yang berpotensi
besar untuk mendapatkan keuntungan yang agak lumayan, oleh itu banyak syarikat
seperti syarikat makanan berkerjasama dalam memberikan perkhidmatan bersama.
Selain daripad itu faktor persekitaran sosiobudaya
berkaitan dengan populasi sasaran pasaran seperti komplex membeli belah, pasar
raya dan kawasan pandu laju, sebagai contoh
("Santan buka cawangan kedua di Malaysia", 2020) pembukaan
cawangan yang baru untuk memenuhi permintaan pelanggan di sunway piramid.
Perkembangan seumpama ini memberikan keyakinan pelabur terhadap syarikat
penerbangan.
Budaya masyarakat di Malaysia yang sering
melancong bagi mengurangkan stress, menjadi elemen budaya yang menyumbang
kepada penggunaan perkhidmatan penerbangan., sebagai contoh, mereka akan
membawa keluarga bersama ketika musim cuti sekolah untuk bercuti di dalam
negara dan luar negara, bagi tujuan untuk meningkatkan kemahiran komunikasi
sosial, menjana daya kreativiti kanak-kanak, mengenali budaya yang berbeza,
meninggkatkan keyakinan diri dan mengeratkan hubungan silaturahim bersama
keluarga.
2.3
Teknologi
Perniagaan pada abad ke-21 banyak dipengaruhi oleh
penggunaan teknologi untuk berkomunikasi dan penyampaian maklumat kepada
sasaran pasaran ”target market”,. Teknologi diggunakan dalam proses untuk
menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh syarikat dalam penjualan dan
pembangunan produk. Sebagai contoh syarikat penerbangan seperti MASwings,
AirAsia, Malindo air, dan banyak lagi menggunakan alat, mesin, bahan dan
aplikasi dalam menyelasaikan masalah manusia, atau dalam menyampaikan maklumat.
Teknologi banyak membantu dalam perkembangan
perniagaan (Yahaya, J. H et. al. 2018) teknologi akan memudahkan pekerja,
meningkatkan produktiviti pekerja, dapat menjimatkan kos, membantu dalam
pengeluaran produk yang banyak dan prestasi pengurusan lebih baik, dan kualiti
produk yang dihasilkan lebih baik dalam pasaran dalam dan luar negara.Contohnya
pembelian tiket secara dalam talian akan dapat menjimatkan masa, cepat dan kos
yang rendah kepada pelanggan, teknologi dalam perniagaan juga akan melahirkan
inovasi baharu khususnya dalam syarikat penerbangan.
Teknologi akan memperbaiki mobiliti perniagaan,
sebagai contoh jualan syarikat akan meningkat dengan kemudahan dimana stokis
dibenarkan menggunakan alat-alat elektronik dalam menghantar pesanan dan
maklumat pelanggan dengan mudah dan cepat. Promosi-promosi atau aktiviti yang
dilakukan oleh syarikat lebih mudah, tepat dan cepat melalui penggunaan dalam
bentuk aplikasi atau media elektronik bagi menarik pelanggan. Walau bagaimanapu
kewujudan teknologi ini membuka kepada perniagaan terbuka, dimana persaingan
wujud dalam perniagaan.
2.4 Politik dan Undang-undang
Menurut (Armstrong et, al 2011)
politik dan undang-undang adalah berkaitan dengan penggubalan dan pelaksanaan
kepada peraturan-peraturan yang ditetapkan untuk menjadi panduan dalam
penghasilan dan pemasaran kepada perkhidmatan atau produk yang dihasilkan oleh
usahawan, peranan kerajaan dalam hal ini amat penting dalam melaksanakan
undang-undang dalam operasi perniagaan yang dijalankan, sebagai contoh
Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (MAVCOM) Berperanan dalam perlesenan mentadbir
dan menguruskan hak trafik udaram dan memperuntukkan suatu mekanisme bagi
perlindungan pengguna. Jabatan Penerbangan Awam Malaysia juga berpernan dalam
perlaksanaan peraturan penerbangan.
Isu global, akan wujud disebabka
oleh keadaan politik dan undang-undang bagi satu nergara ke Negara lain,
Contohnya sekatan terhadap perdagangan, hubungan diplomatik yang tidak stabil,
tariff, dan polisi kerejaan berkenaan. Halangan perdanganan dan tarif dikenakan
ke atas barang dan perkhidmatan yang melibatkan perdagangan antarabangsa,
sebagai contoh, sekatan barang terhadap peralatan seperti mesin dan peralatan
kereta dia Malaysia, yang akan menyekat kepada aliran bebas kepada sumber lain
untuk mengawal dan melindungi industry tempatan.
Selain daripada itu, politik yang tidak
stabil, peperangan, dan rasuah, dalam Negara itu akan melemahkan perniagaan
dijalankan. Kawasan yang berisiko akan mengalami kesukaran, barang mahal, kuasa
beli menurun, dan sumber tidak cukup. Rasuah yang penipuan, akan menjadikan kos
perniagaan bertambah mahal. Contohnya penyelewengan terhadap minyak masak, akan
meninggkatkan harga pasaran, selain daripada itu barang makanan yang tidak
mempunyai sijil halal akan merosakkan industri perniagaan.
Perjanjian perdagangan, contohnya
perjanjian AFTA yang berperanan dalam peningkatan produktiviti ekonomi dalam
pasaran dunia, menjadikan syarikat yang baru untuk mempertimbangkan kehendak
mereka memasarkan barang mereka di Negara lain. Isu –isu nasional perlu
diberikan perhatian misalnya, isu pendemik, percukaian, dan perbelanjaan. Cukai
yang tinggi juga akan mempengaruhi syarikat kerana akan memberikan kesan
tehadap operasi mereka, sebagai contoh cukai akan menggurangkan tunai, dalam
menjalankan operasi perniagaan dan akan menjadi beban bagi sesetengah syarikat.
Usahawan perlu membuat penilaian
dalam persekitran politik dengan lebih terperinci bagi mengenal pasti ancaman
yang ada, dan peluang yang ada, permulaan perniagaan dan pembangunan kepada
perniagaan amat penting dalam Negara yang mempunyai politik yang stabil,
peraturan yang ditetapkan perlu diberikan perhatian. Contohnya, Kementerian
Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNKK) merupakan badan
kerajaan yang bertanggung jawab dalam menstabilkan ekonomi Negara, menguat
kuasakan peraturan-peraturan yang ditetapkan dan melindungi hak-hak pengguna
dan perniaga agar keseimbangan ekonomi dan sosial dalam Negara seimbang
("Portal Rasmi KPDNHEP - Latar Belakang", 2021).
3.0 Kesan pendemik ke
Atas Syarikat Penerbangan di Malaysian
Kamus dewan mendefinisikan pendmik sebagai wabak penyakit tersebar
dengan meluas, di seluruh kawasan, atau dunia. Menurut (berita harian, 2020) Pada
23 Januari 2020 wabak COVID-19 bermula di Malaysia, menerusi laporan yang
diterima oleh Kementerian Kesihatan Malaysia, dimana tiga kes dijangkiti
coronavirus 19 (2019-nCov). Pendemik ini telah memberikan kesan, terutama
sekali dalam sektor penerbangan.
3.1
Kesan: Ekonomi
Menurut (Investors Service, 2021) sektor penerbangan antara
yang paling akan terkesan disebabkan oleh pendemik covid-19, penyusutan kualiti
kepada kredit dan ketidaktentuan, dan risiko semasa yang dihadapi oleh
syarikat-syarikat penerbangan akan mambebankan sektor-sektor ini. (berita
harian, 2021) pengurangan sebanyak 40 hingga 60 terhadap kapasiti sektor penerbangan
berbanding tahun 2019 akan berlaku dan boleh mencecah sehingga 75 peratus.
Ketika pendemik ini, kuasa pembeli
berkurangan dengan corak perbelanjaan yang lebih berhati-hati dalam mambuat
keputusan mereka termsuklah kos, harga, keselamatan, dan keuntungan, (The Star,
2020) orang ramai membuat keputusan dengan tidak bercuti atau melancong ke
tempat lain disebabkan oleh pendemik ini. Dalam masa yang sama ekonomi terhadap
sektor pelancongan sangat terjejas. Sebagai contoh, percutian yang di rancang
di luar Negara terpaksa dibatalkan kerana banyak Negara-negara luar yang turut
berdepan dengan situasi covid-19.
Selain daripada itu, Kesan terhadap permintaan
yang menjunam dan larangan perjalanan akan mengakibatkan syarikat penerbangan berisiko
untuk muflis. Syarikat penerbangan besar di Malaysia seperti AirAsia, Malindo
Air dan Malaysia Airlines dilihat telah untuk memotong gaji kakitangan mereka
daripada 10% sehingga 100% dan ada diantara mereka yang diberikan cuti tanpa
gaji.
3.2 Kesan : Politik dan Undang-Undang
Dari segi politik dan undang-undang, pendemik ini menyebabkan
politik yang tidak stabil di Malaysia, dimana darurat terpaksa diistiharkan,
dalam keadaan ini parlimen tergantung dan tidak dapat bersidang, dan menjadi
sukar bagi kerajaan dalam membincangkan tindakan dan bantuan yang perlu
diberikan dalam sektor ini. (Daud, 2021) Perintah kawalan pergerakan (PKP) diaksanakan.
Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan telah memberikan kesan yang banyak
kepada sektor penerbangan dimana sebahagian daripada operasi penerbangan tidak
dapat dijalankan. Contohnya Kerajaan China membuat sekatan terhadap kemasukan pelancong ke negara mereka
yang dikuatkuasakan bermula 29 Mac 2020, peraturan yang lebih ketat juga
dilaksanakan terhadap syarikat penerbangan asing, Peraturan terhadap penawaran
perkhidamatan juga dihadkan, misalnya had penerbangan hanya sekali dalam satu
minggu dengan kapasiti penumpang terhad di bawah 75% kesan daripada pendemik
covid-19.
Selain daripada itu, (Md. Said, 2021)
pelanggaran kepada garis panduan dan procedure standard (SOP) akan dikompaun,
selain daripada itu penyelarasan pembukaan perniagaan mengikut sektor
ditentukan oleh kerajaan semasa pendemik covid-19 ini, dan kesan yang akan
dihadapi oleh sektor penerbangan amat besar, selain dariada itu undang-undang
serta tariff yang berbeza seperti di luar Negara juga akan menjadi faktor yang
akan memberikan kesan kepada sektor ini dan campur tangan kerajaan sangat
diperlukan.
3.3
Kesan: Teknologi
Teknologi dilihat sangat memberikan
kelebihan kepada sektor penerbangan di Malaysia, teknologi adalah sebuah tenaga
yang akan memberikan kesan perubahan secara drastic kepada syarikat dan
usahawan (Kotler et al, 2011) walau bagaimanapun, adalah sangat sukar hanya
bersandarkan kepada teknologi ini semata-mata terutama sekali ketika ketika berdepan
dengan pendemik, dimana perbezaan jugang digital kawasan di Malaysia masih
tinggi, sebagai
Contohnya perkhidmatan internet
kawasan di Sabah masih jauh berbeza dengan di Bandar. halangan berlaku
disebabkan masalah kepada ketiadaan rangkaian internet. Sebagai contoh, ketika
pendemik, dan perintah kawalan pergerakan dilaksanakan orang ramai hanya
menggunakan telefon pintar sebagai platform pembelian dan sebagainya namun,
kawasan yang tidak mendapat rangkaian akan mengalami kesukaran
Teknologi yang digunakan haruslah
sempurna dalam penghasilan produk-produk kerana ia juga memberi kesan yang
besar kepada syarikat. Pengunaan teknologi daripada lama kepada baharu
berpotensi dalam meningkatkan pengeluaran suatu produk. Hal ini seterusnya akan
memberi kesan yang baik kepada perkembangan syarikat. Sebagai contoh, syarikat
penerbangan telah memperkenalkan platform melalui aplikasi dalam operasi,
promosi dan perkhidmatan syarikat penerbangan., selain daripad itu, Penggunaan
teknologi yang tinggi dilihat merlukan kos yang tinggi. Sebagai contoh teknologi
dalam seperti barangan elektronik yang diggunakan dalam operasi syarikat
penerbangan dan peralatan keselamatan memerlukan kos yang tinggi.
3.4 Kesan: Sosiobudaya
Strategi pemasaran dipengaruhi oleh elemen-elemen persekitaran
demografik yang meliputi jumlah kuantiti produk atau perkhidmatan yang bakal
diberikan atau dihasilkan dan sesuai untuk dikomersialkan. Jika strategi yang
diggunakan oleh syarikat penerbangan tidak menepati kehendak pasaran akan
mengakibatkan kerugian kepada syarikat penerbangan tersebut. Contonya syarikat
penerbangan perlu menigkatkan tahap keselamatan dan berjaga-jaga, dengan
menyediakan pelitup muka, “hand sanitizer” dan pengamalan SOP bagi meyakinkan
pengguna menggunakan perkhidmatan penerbangan.
Dari segi aliran budaya, syarikat penerbangan perlu membuat garis
panduan operasi (SOP) mereka dalam mengawal wabak ini, langkah ini dilihat akan
memberikan keyakinan kepada pengguna, ini kerana wabak covid-19 telah menggubah
corak kehidupan masyarakat ketika ini yang masih dalam ketakutan. Sebagai
contoh, pemakaian pelitup muka adalah diwajibkan, jarak fisikal dan tempat
duduk, saringan kesihatan da individu bergejalah tidak dibenarkan.
4.0 Cadangan Ke Atas Sektor Penerbangan Bertahan
Dalam Perniagaan
4.1 Cadangan: Ekonomi
Perhatian dan analisis terhadap elemen- elemen persekitaran makro
yang wujud di luar kawalan seperti wabak covid-19 ini perlu diberi perhatian,
selain daripada itu persaingan terbuka terhadap syarikat penerbangan lain
dilihat menjadi cabaran. Walau bagaimanapun syarikat penerbangan perlu tetap
menjaga kualiti perkhidmatan mereka. Contohnya dengan (newsroom, 2021) promosi
penerbngan yang lebih murah, pakej promosi pass tanpa limit, dan kerjasama
bersama rakan syarikat mereka dalam mendapat tempat di hati pembeli.
Selain daripada itu, faktor
kecairan boleh dipertimbangkan dimana, tiba masanya syarikat penerbangan
memberikan fokus mereka kepada kaedah dalam menggurangkan kos operasi mereka,
dan dalam masa yang sama aliran tunai perlu diggunakan sebaiknya, sebagai
contoh penjimatan daripada penggunaan pesawat yang tidak diggunakan dan
perkhidmatan yang boleh ditunda sementara. Langkah-langkah ini akan memberikan
mereka bertahan sehingga keadaan kembali pulih, dan bantuan daripada kerjaan
sehingga pendapatan daripada penumpang diperolehi semula.
Kunci kira-kira bagi syarikat
penerbangan juga perlu mendapat tumpuan, dimana perbincangan dalam organisasi
perlu dilakukan dalam menentukan keadaan semasa, membuat analisis, serta
tindakan yang sewajarnya sehingga kemempuan dapat ditentukan seterusnya mereka
akan kembali kepada operasi yang menguntungkan. Sebagai contoh syarikat
penerbangan perlu mengadakan mesyuarat bagi mebincangkan strategi bagi menghadapi
kesan mereka hadapi, termasuklah syarikat rakan kongsi mereka.
4.2 Cadangan: Politik dan
Undang-undang
Kerajaan perlu memainkan peranan
dalam mengatasi masalah yang dihadapi oleh sektor penerbangan ini, dengan
memperkenalkan tindakan pemulihan ekonomi, keadaan politik yang stabil akan
mempengaruhi perniagaan dalam sektor ini. Menurut (Abdullah, 2020) kerjaan
Singapura telah memperuntukkan sebanyak $1 juta diberikan kepada sektor
penerbangan dan pelancongan, pelan rancangan ini adalah bertujuan untuk
membantu syarikat penerbangan untuk terus bartahan.
Selain daripada itu dari segi,
tariff, perundangan, percukaian serta kuota yang dikenakan ke atas sektor
penerbangan perlu diberi penstrukturan dan dinilai semula, termasuklah cukai,
dana, gaji dan meroterium. Kerajaan Malaysia telah melancarkan pakej rancangan dalam membantu sektor
penerbangan sebanyak RM20 bilion dalam rancangan ini melalui Suruhanjaya
Penerbangan Malaysia MAVCOM. Menurut (Chong, 2020) rancangan pemulihan
termasuklah pemotongan cukai pendapatan, bantuan moratorium, pengecualian
kepada bayaran sewa bangunan, diskaun sebanyak 15% bayaran bill elektrik permis
perniagaan, termasuk pembasmian kuman penerbangan, dan peralatan perubatan dan
kebersihan.
Kerajaan juga perlu mengutamakan langkah
persaingan, galakkan kepada pelabur dapat meningkatkan kemampuan sektor
penerbangan untuk terus kekal bertahan, contohnya keputusan yang dibuat perlu
mendapat sokongan peringkat perusahaan dangan kebergantungan kepada peningkatan
persekitaran. Tindak balas terhadap krisi ini diperlukan dan perlu disatukan
untuk mencapai matlamat dan membantu sektor penerbangan ini.
4.3 Cadangan: Sosiobudaya
Norma baharu dan keperluan pengguna
perlu dikenal pasti dan diberikan perhatian bagi melihat peluang perniagaan ke
depan. Pemboleh ubah yang perlu diperhatikan adalah termasuk, senario
pekerjaan, kadar penglibatan kepada tenaga buruh, tahap pendidikan, corak
perbelanjaan dan kesihatan, data ini boleh diggunakan dalam menentukan strategi
perniagaan yang seterusnya
Selain daripada itu, geografi juga
adalah faktor yang berperanan dimana ketergantungan geografi syarikat
penerbangan. Ramalan dan keadah yang belum pasti dimana dimanakah proses
pemulihan itu dimulakan, memberikan fleksibiliti kepada syarikat penerbangan
bersama dengan gabungan laluan domestik dan antarabangsa untuk memulakan tindak
balas.
Contohnya, syarikat penerbangan
boleh beroperasi di Negara, atau kawasan yang tidak terkesan teruk akibat
pendemik covid-19.
Seterusnya senario pekerjaan dimana
kakitangan dan kru perlu bersikap terbuka, dengan mengambil kira situasi
menang, dimana kemungkinan wujudnya , persaraan awal, pemberhentian pekerja
penggeledahan, namun keadaan ini akan melumpuhkan kemampuan syarikat
penerbangan dalam menentukan keperluan kapasiti di masa hadapan, tanpa tanaga
kerja, kemahiran dan orang yang tepat akan menyebabkan operasi menjadi terhad.
Tinakan yang tepat perlu diambil contohnya memberikan cuti tanpa gaji adalah
dilihat masih releven, sehingga mereka akan kembali ketika keadaan kembali
pulih.
4.4 Cadangan: Teknologi
Kemajuan dalam transformasi
digital, Ketangkasan akan menjadi kunci untuk menyesuaikan diri dengan keadaan
pasaran semasa yang mencabar dan berubah. Syarikat penerbangan yang boleh
membuat perubahan dalam mnggunakan tronsformasi, boleh kedepan dalam memahami
penggunaan data yang akan membantu mereka dalam membuat keputusan, seterusnya
akan dapat menyesuaikan diri sebagai contoh, laluan mana yang akan dibuka
semula, pesawat mana yang akan dibawa keluar dari penyimpanan dan bagaimana
mengkonfigurasi semula rangkaian mereka.
Data yang diambil dan keputusan
yang akan dibuat adalah amat penting daripada pemulihan kelak. Syarikat
penerbangan perlu menukar teknologi lama mereka kepada maklumat dan data
digitalnyang. Salah satu bidang utama syarikat penerbangan adalah dengan
automatik menerapkan pengabaian pada tiket mereka sendiri, yang akan
meningkatkan perkhidmatan pelanggan dan operasi mereka.
Rumusan
Persekitaran makro terdiri empat aspek utama iaitu faktor ekonomi,
faktor politik dan undang-undang, faktor sosiobudaya dan faktor teknologi.
Elemen-elemen persekitaran makro ini memberikan kesan positif dan negatif dari
segi strategi dan keupayaan syarikat untuk terus berkembang dan beroperasi.
Kefahaman mengenai konsep persekitaran makro amatlah penting bagi syarikat
penerbangan ini kerana elemen ini mampu mempengaruhi operasi kepada perniagaan
dan strategi sesebuah syarikat itu. Walaupun pengaruh persekitaran makro berada
di luar kawalan sesebuah syarikat, namun langkah-langkah pemulihan dan
penstrukturan perlu disegerakan.
Berdasarkan kajian dan perbincangan yang telah dibuat mengenai
sektor penerbangan dapatlah disimpulkan
bahawa persekitaran makro mempengaruhi strategi perkhidmatan didalam syarikat.
Jika dilihat persekitaran makro dari elemen ekonomi, kesan yang terhasil adalah
meliputi kesemua perkhidmatan disebabkan pendemik ini. Syarikat perlulah
sentiasa mambuat analisis dan pemerhatian terhadap perkara-perkara ini agar
syarikat akan dapat bertahan sehingga operasi perniagaan kembali seperti biasa.
Dari segi persekitaran sosiobudaya, sektor penerbangan hendaklah
melihat kepada unsur-unsur demografik dan aliran budaya masyarakat yang mana
dipengaruhi oleh norma baharu, melalui pemantauan dan penilaian unsur-unsur ini
ianya mampu untuk menyumbang dalam penciptaan pasaran yang lebih baik di masa
akan datang. Dari persekitaran teknologi pula, syarikat penerbangan harus
merebut perluang dalam mentronsfomasikan data kepada digital yang dilihat
memberikan peluang besar dalam perniagaan ketika dalam norma baharu ini.
Dari segi elemen politik dan perundangan pula, syarikat penerbangan
memerlukan bantuan daripada kerajaan bagi meringankan baban yang dihdapi,
dengan memperkenalkan rancangan pelan perniagaan baharu, merotarium, potongan
cukai dan perkhidmatan serta, meyakinkan pelabur dalam sektor penerbangan.
Selain itu syarikat penerbangan perlu peka terhadap isu-isu dalam negara dan
global seperti halangan perdagangan, tarif dan risiko politik serta hubungan
dua hala dan pelbagai hala. Terutamanya dari segi proses inovasi. Proses
inovasi merujuk kepada perubahan kecil dalam reka bentuk, pembentukan dan
pengeluaran produk, bahan dan pengedaran.
Ringkasanya, terdapat banyak ruang
untuk transformasi dilakukan ketika ini, dimana syarikat penerbangan yang
mempunyai strategi pemasaran dan kepekaan terhadap faktor-faktor persekitaran
makro ini akan dapat berada di posisi yang betul dalam menyesuaikan diri dan
mengambil peluang dapat bertahan sehingga faktor persekitaran ini dapat
diringankan.
- Berita
Harian. (2020). COVID-19 sebabkan AirAsia rugi RM803.85 juta, p. 1.
Retrieved from https://www.bharian.com.my/bisnes/korporat/2020/07/708566/covid-19-sebabkan-airasia-rugi-rm80385-juta
- Chong, S. (2020). Staying Aflight In The
Time Of COVID-19 - Transport - Malaysia. Retrieved 13 March 2021, from https://www.mondaq.com/aviation/933768/staying-aflight-in-the-time-of-covid-19#_ftn11
- Daud, R. (2021). PKP di seluruh negara
kecuali Sarawak bermula 22 Januari - Ismail Sabri. Astro Awani,
p. single page.
- Portal Rasmi KPDNHEP - Latar Belakang.
(2021). Retrieved 13 March 2021, from https://www.kpdnhep.gov.my/ms/info-korporat/latar-belakang.html
- Santan buka cawangan kedua di Malaysia.
(2020). Retrieved 3 March 2021, from https://newsroom.airasia.com/news/santan-buka-cawangan-kedua-di-malaysia
- Yahaya, J. H., Ahmad
Ibrahim, S. R., Hamdan, A. R., Deraman, A., & Jusoh, Y. Y. (2018).
Model Kesediaan Pelaksanaan Teknologi Maklumat untuk Perusahaan Kecil dan
Sederhana Ke Arah Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pengurusan, 54, 1–26.
0 Ulasan